Poängsättning i betygsurvalet åren 2023–25
Det pedagogiska området
Sidans innehåll
Kvoter och tröskelkriterier
Kvoter och tröskelkriterier: allmän och vuxenpedagogik och andra pedagogiska vetenskaper
Ansökningsmål | Universitet | Andelen studerande som väljs på basis av betyg | Tröskelkriterier |
---|---|---|---|
Yleinen ja aikuiskasvatustiede | Helsingfors universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Allmän och vuxenpedagogik (undervisning på svenska) | Helsingfors universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Kasvatustiede ja aikuiskasvatustiede | Jyväskylä universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Koulutusteknologia | Jyväskylä universitet | 55 % | Inga tröskelkriterier. |
Kasvatusala | Lapplands universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus | Tammerfors universitet | 40 % | Inga tröskelkriterier. |
Kasvatustieteet | Uleåborgs universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Oppimistieteet | Uleåborgs universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Pedagogiskt ledarskap och utvecklingsarbete, Vasa (undervisning på svenska) | Åbo Akademi | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Kasvatustieteet (kasvatustiede, aikuiskasvatustiede, erityispedagogiikka) | Åbo universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen asiantuntija, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % | Inga tröskelkriterier. |
Kvoter och tröskelkriterier: lärare i huslig ekonomi och slöjdlärare
Ansökningsmål | Universitet | Andelen studerande som väljs på basis av betyg | Tröskelkriterier |
---|---|---|---|
Lärare i huslig ekonomi | Helsingfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Slöjdlärare | Helsingfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Slöjdvetenskap och hushållsvetenskap, Vasa (undervisning på svenska) | Åbo Akademi | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Käsityön aineenopettaja | Åbo universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Kotitalousopettaja, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Käsityönopettaja, monimateriaalinen käsityö, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Kvoter och tröskelkriterier: lärare inom småbarnspedagogik
Ansökningsmål | Universitet | Andelen studerande som väljs på basis av betyg | Tröskelkriterier |
---|---|---|---|
Varhaiskasvatuksen opettaja, lägre högskoleexamen | Helsingfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Lärare inom småbarnspedagogik, lägre högskoleexamen (undervisning på svenska) | Helsingfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Varhaiskasvatuksen opettaja | Jyväskylä universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Varhaiskasvatus, lägre högskoleexamen | Tammerfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Varhaiskasvatus | Uleåborgs universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Lärare inom småbarnspedagogik, lägre högskoleexamen, Vasa (undervisning på svenska) | Åbo Akademi | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Lärare inom småbarnspedagogik, språkbad, lägre högskoleexamen, Vasa (undervisning på svenska) | Åbo Akademi | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Varhaiskasvatuksen opettaja, lägre högskoleexamen | Åbo universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Varhaiskasvatuksen opettaja, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Kvoter och tröskelkriterier: klasslärare
Ansökningsmål | Universitet | Andelen studerande som väljs på basis av betyg | Tröskelkriterier |
---|---|---|---|
Luokanopettaja | Helsingfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Klasslärare (undervisning på svenska) | Helsingfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Luokanopettaja | Jyväskylä universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Luokanopettaja | Lapplands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Luokanopettaja | Tammerfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Luokanopettaja | Uleåborgs universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Klasslärare, Vasa (undervisning på svenska) | Åbo Akademi | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Klasslärare, språkbad, Vasa (undervisning på svenska) | Åbo Akademi | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Luokanopettaja, Rauma | Åbo universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Luokanopettaja, Åbo | Åbo universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Luokanopettaja, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Kvoter och tröskelkriterier: Specialpedagogik, speciallärare och studiehandledningen
Ansökningsmål | Universitet | Andelen studerande som väljs på basis av betyg | Tröskelkriterier |
---|---|---|---|
Specialpedagogik | Helsingfors universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Erityispedagogiikka | Jyväskylä universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Erityisopettaja | Lapplands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Erityispedagogiikka | Uleåborgs universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Speciallärare, Vasa (undervisning på svenska) | Åbo Akademi | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Erityisopettaja | Åbo universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Erityisopettaja, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Erityisopettaja ja erityisluokanopettaja, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Opinto-ohjaaja ja uraohjaaja, Joensuu | Östra Finlands universitet | 60 % (Sökandena väljs till lämplighetsprov på basis av betyg.) | Inga tröskelkriterier. |
Poängsättning för betygsantagningen: det pedagogiska området
Poäng ges för fyra ämnen:
- modersmål
- matematik (lång eller kort)
- högst ett realämne
- och högst ett språk.
Det maximala poängantalet är 123,9.
I tabellerna nedan ser du hur många poäng du får för de olika vitsorden enligt studentexamensprov. Betygen i tabellen (L, E, M, C, B och A) är vitsord i den finska studentexamen.
Jämförelsetabellerna för IB-, EB- och DIA-examen visar vilka vitsord i den finska studentexamen IB-, EB- och DIA-examensvitsorden motsvarar.
Poängtabellen: ämnen som ska poängsättas för alla
Modersmål | L | E | M | C | B | A |
---|---|---|---|---|---|---|
modersmål | 33,0 | 27,5 | 22,0 | 16,5 | 11,0 | 5,5 |
Matematik (lång eller kort) | L | E | M | C | B | A |
---|---|---|---|---|---|---|
matematik, lång | 36,1 | 30,0 | 24,0 | 18,0 | 12,0 | 6,0 |
matematik, kort | 28,3 | 23,6 | 18,9 | 14,1 | 9,4 | 4,7 |
Poängtabellen: de två ämnen som ger sökanden de högsta poängen
Realämnen (högst ett) | L | E | M | C | B | A |
---|---|---|---|---|---|---|
biologi | 22,4 | 18,6 | 14,9 | 11,2 | 7,5 | 3,7 |
filosofi | 20,0 | 16,7 | 13,3 | 10,0 | 6,7 | 3,3 |
fysik | 26,5 | 22,0 | 17,6 | 13,2 | 8,8 | 4,4 |
historia | 24,5 | 20,4 | 16,3 | 12,2 | 8,2 | 4,1 |
kemi | 22,4 | 18,6 | 14,9 | 11,2 | 7,5 | 3,7 |
geografi | 20,0 | 16,7 | 13,3 | 10,0 | 6,7 | 3,3 |
psykologi | 22,4 | 18,6 | 14,9 | 11,2 | 7,5 | 3,7 |
hälsokunskap | 17,3 | 14,4 | 11,5 | 8,7 | 5,8 | 2,9 |
religion eller livsåskådningskunskap | 24,5 | 20,4 | 16,3 | 12,2 | 8,2 | 4,1 |
samhällslära | 20,0 | 16,7 | 13,3 | 10,0 | 6,7 | 3,3 |
övriga realämnen i EB-, IB-, RP- och DIA-examina | 22,4 | 18,6 | 14,9 | 11,2 | 7,5 | 3,7 |
Språk (högst ett) | L | E | M | C | B | A |
---|---|---|---|---|---|---|
språk, långt | 28,3 | 23,6 | 18,9 | 14,1 | 9,4 | 4,7 |
språk, medellångt | 25,1 | 20,9 | 16,8 | 12,6 | 8,4 | 4,2 |
språk, kort | 22,6 | 18,9 | 15,1 | 11,3 | 7,5 | 3,8 |
Europeisk studentexamens (EB) jämförelsetabeller
Sökanden kan få poäng för alla de ämnen i vilka hen avlagt ett skriftligt och/eller muntligt prov.
Vid bedömningen av Europeisk studentexamen (EB) (som avlagts i Europaskolorna) används två rekommendationer för motsvarighet:
- för utexaminerade som utexaminerats 2021 och senare följs den nya motsvarighetsrekommendationen och
- för utexaminerade som utexaminerats 2020 och tidigare den gamla motsvarighetsrekommendationen.
Vitsorden för de skriftliga eller muntliga slutprov som ingår i EB-examen motsvarar vitsorden för den finländska studentexamen enligt följande tabeller.
Betygens motsvarighet: för sökande som utexaminerats 2021 och senare
Vitsord för slutprovet i EB-examen (sökande som utexaminerats 2021 och senare) | Motsvarande vitsord för finländsk studentexamen |
---|---|
9,00–10,00 | laudatur (L) |
8,00–8,99 | eximia cum laude approbatur (E) |
7,00–7,99 | magna cum laude approbatur (M) |
6,00–6,99 | cum laude approbatur (C) |
5,50–5,99 | lubenter approbatur (B) |
5,00–5,49 | approbatur (A) |
Betygens motsvarighet: för sökande som utexaminerats 2020 och tidigare
Vitsord för slutprovet i EB-examen (sökande som utexaminerats 2020 och tidigare) | Motsvarande vitsord för finländsk studentexamen |
---|---|
9,00–10,00 | laudatur (L) |
8,00–8,99 | eximia cum laude approbatur (E) |
7,00–7,99 | magna cum laude approbatur (M) |
6,00–6,99 | cum laude approbatur (C) |
5,00–5,99 | lubenter approbatur (B) |
4,00–4,99 | approbatur (A) |
Ämnenas motsvarighet
Realiaämnena i EB-examen poängsätts enligt ämnesspecifika poängtabeller.
EB-examensämnen som inte har motsvarighet i den finländska studentexamen poängsätts enligt punkten “Övriga realämnen i EB-, IB-, RP- och DIA-examina” i poängtabellerna.
Andra EB-examensämnena motsvarar ämnena i den finländska studentexamen enligt följande vid poängsättningen i betygsurvalet.
Ämne i EB-examen | Motsvarande ämne i finländsk studentexamen |
---|---|
L1-språk | modersmål |
L2-språk | långt språk |
L3-språk, Other National Language | medellångt språk |
L4-språk, L5-språk | kort språk |
lång matematik (5h) | lång matematik |
kort matematik (3h) | kort matematik |
Tröskelkriterier
Tröskelkriterierna för ansökningsmål har angetts som vitsord för den finländska studentexamen i samband med kriterierna för betygsurval. I regel omvandlas också vitsorden för EB-examen så att de motsvarar vitsorden för den finländska studentexamen vid granskningen av om tröskelkriterier uppfylls. Undantag är en del av ansökningsmålen i språk där tröskelkriterierna anges separat som vitsord för EB-examen i samband med kriterierna för betygsurval.
International Baccalaureate (IB) -examens jämförelsetabeller
Betygens motsvarighet
Vitsorden för de prov som ingår i IB-examen motsvarar vitsorden för den finländska studentexamen enligt följande tabell.
Vitsord för slutprovet i IB-examen | Motsvarande vitsord för finländsk studentexamen |
---|---|
7 | laudatur (L) |
6 | eximia cum laude approbatur (E) |
5 | magna cum laude approbatur (M) |
4 | cum laude approbatur (C) |
3 | lubenter approbatur (B) |
2 | approbatur (A) |
Ämnenas motsvarighet
Realiaämnena i IB-examen poängsätts enligt ämnesspecifika poängtabeller.
IB-examensämnen som inte har motsvarighet i den finländska studentexamen poängsätts enligt punkten “Övriga realämnen i EB-, IB-, RP- och DIA-examina” i poängtabellerna.
Andra IB-examensämnena motsvarar ämnena i den finländska studentexamen enligt följande vid poängsättningen i betygsurvalet. Observera att motsvarigheten i B-språk är annorlunda i DIAs gemensamma antagning än i andra branscher.
Ämne i IB-examen | Motsvarande ämne i finländsk studentexamen |
---|---|
A-språk | modersmål |
A-språk (inte samma som modersmål), B-engelska | långt språk |
övriga B-språk | medellångt språk |
AB-språk | kort språk |
Mathematics: Analysis and approaches HL, Mathematics: Applications and interpretation HL, Mathematics: Analysis and approaches SL, Further Mathematics, Mathematics HL, Mathematics SL, Mathematical methods | lång matematik |
Mathematics: Applications and interpretation SL, Mathematical Studies | kort matematik |
Tröskelkriterier
Tröskelkriterierna för ansökningsmål har angetts som vitsord för den finländska studentexamen i samband med kriterierna för betygsurval. I regel omvandlas också vitsorden för IB-examen så att de motsvarar vitsorden för den finländska studentexamen vid granskningen av om tröskelkriterier uppfylls. Undantag är en del av ansökningsmålen i språk där tröskelkriterierna anges separat som vitsord för IB-examen i samband med kriterierna för betygsurval.
Reifeprüfung (RP) -examens och Deutsches Internationales Abitur (DIA) -examens jämförelsetabeller
I betygsurvalet beaktas endast RP- eller DIA-examen som avlagts i Finland.
Betygens motsvarighet
Vitsorden för de prov som ingår i RP- eller DIA-examen motsvarar vitsorden för den finländska studentexamen enligt följande tabell.
Poäng för provet i RP- och DIA-examen | Motsvarande vitsord för finländsk studentexamen |
---|---|
13–15 | laudatur (L) |
10–12 | eximia cum laude approbatur (E) |
8–9 | magna cum laude approbatur (M) |
7 | cum laude approbatur (C) |
5–6 | lubenter approbatur (B) |
4 | approbatur (A) |
Ämnenas motsvarighet
Realiaämnena i RP- och DIA-examen poängsätts enligt ämnesspecifika poängtabeller.
RP- och DIA-examensämnen som inte har motsvarighet i den finländska studentexamen poängsätts enligt punkten “Övriga realämnen i EB-, IB-, RP- och DIA-examina” i poängtabellerna.
Andra RP- eller DIA-examensämnena motsvarar ämnena i den finländska studentexamen enligt följande vid poängsättningen i betygsurvalet.
Ämne i RP- och DIA-examen | Motsvarande ämne i finländsk studentexamen |
---|---|
modersmål: finska eller tyska | modersmål |
finska eller tyska (inte samma som modersmål), engelska | långt språk |
B1-språk | medellångt språk |
B2-språk eller B3-språk | kort språk |
matematik | lång matematik |
matematik från normenlighetsintyg | kort matematik |
Om de ämnen som poängsätts inte ingår i den sökandes examensämnen beaktas poängen i normenlighetsintyget som ges av Tyska skolan i Helsingfors.
Tröskelkriterier
Tröskelkriterierna för ansökningsmål har angetts som vitsord för den finländska studentexamen i samband med kriterierna för betygsurval. I regel omvandlas också poängen för RP- och DIA-examina så att de motsvarar vitsorden för den finländska studentexamen vid granskningen av om tröskelkriterier uppfylls. Undantag är en del av ansökningsmålen i språk där tröskelkriterierna anges separat som poäng för RP- och DIA-examina i samband med kriterierna för betygsurval.